S t i c h t in g   T h e o   N ie k u s

Stichting Theo Niekus Instagram | Twitter

plannen stichting

De plannen van de Stichting Theo Niekus zijn divers en hebben als doel zowel het werk van Theo Niekus zichtbaar te maken als zijn intellectueel nalatenschap in leven te houden.

Theo Niekus was een gepassioneerd verzamelaar van straatfotografie boeken (ca. 370), maar hij verzamelde ook literatuur-, filosofie- en poëzie boeken (ca. 650).

Het werk van Theo is speels, ogenschijnlijk nonchalant, maar ook zeer geëngageerd. Er is een duidelijk verband tussen de boeken die hij las en zijn werk. Hij verwerkte vaak quotes van de auteurs die hij las in zijn dummy’s om zo de kijker te helpen zijn werk te begrijpen of te plaatsen. De boeken die hij las waren bijvoorbeeld ‘On Liberty’ van Jonn Stuart Mill, ‘The End of Education’ van Neil Postma, 'Capital’ Thomas Piketty en 'Hot, flat & crouwded' van Thomas Friedman.

Er is ook een duidelijk verband tussen de muziek die hij luisterde en zijn werk. Het meest letterlijke verband is vooral zichtbaar in een editie van zijn tijdschrift REPORT, gewijd aan zijn concertfoto’s gemaakt in Paradiso, De Melkweg en Bitterzoet, met een speciaal door hem samengestelde muziek-cd. Dat verband is ook te zien in de algemene dynamiek van zijn foto’s die de chaos en het experiment opzoeken en een grillig, wild en ook sensitief karakter hebben, zoals die van de muziek en de optredens van zijn favoriete Indie Rock bands.

Hij had een uitgebreide collectie cd’s (ca. 1500) met Punk en Indie Rock en daarnaast ook een een grote collectie dvd’s van zijn favoriete filmregisseurs zoals Eric Rohmer, Immura, Bela Tarr, Robert Frank, Kurosawa en Alexander Sokurov. Er wordt nagedacht over hoe deze collecties ter beschikking gesteld kunnen worden aan een groter publiek.

De prioriteit van de stichting ligt echter bij het tentoonstellen van zijn ‘Opus Magnum’ Pasatiempo Encylopedie en de bijbehorende website te realiseren, een database van de 4000 Pasatiempo Encylopedie foto’s met uitgebreid index/zoekwoorden.

De analoge versie van de Pasatiempo Encylopedie is een kast bestaand uit 50 mappen met barietafdrukken (zie pdf bij downloads).

Daarnaast is het plan om een publicatie ‘The Beauty of the Real’, met straatportretten waaraan hij de laatste 10 jaar van zijn leven aan werkte uit te geven en tentoon te stellen.

Tevens hoopt de Stichting de wens van Theo Niekus om een gedeelte van het jaar zijn huis als gastatelier beschikbaar te stellen voor de jongeren generatie straatfotografen te kunnen realiseren.

downloads
PDF Plannen Stichting Theo Niekus