S t i c h t in g   T h e o   N ie k u s

Stichting Theo Niekus Instagram | Twitter

plannen stichting

De plannen van de Stichting Theo Niekus zijn divers en hebben als doel zowel het werk van Theo Niekus zichtbaar te maken als zijn intellectueel nalatenschap in leven te houden.

Theo Niekus was een gepassioneerd verzamelaar van straatfotografie boeken (ca. 370), maar hij verzamelde ook literatuur-, filosofie- en poëzie boeken (ca. 650). Daarnaast had hij een uitgebreide collectie cd’s (ca. 1500) met Punk en Indie Rock en een grote collectie dvd’s van zijn favoriete filmregisseurs zoals Eric Rohmer, Immura, Bela Tarr, Robert Frank, Kurosawa en Alexander Sokurov. Er wordt nagedacht over hoe deze collecties ter beschikking gesteld kunnen worden aan een groter publiek.

De prioriteit van de stichting ligt echter bij het tentoonstellen van zijn ‘Opus Magnum’ Pasatiempo Encylopedie en de bijbehorende website te realiseren, een database van de 4000 Pasatiempo Encylopedie foto’s met uitgebreid index/zoekwoorden.

De analoge versie van de Pasatiempo Encylopedie is een kast bestaand uit 50 mappen met barietafdrukken (zie pdf bij downloads).

Daarnaast is het plan om een publicatie ‘The Beauty of the Real’, met straatportretten waaraan hij de laatste 10 jaar van zijn leven aan werkte uit te geven en tentoon te stellen.

Tevens hoopt de Stichting de wens van Theo Niekus om een gedeelte van het jaar zijn huis als gastatelier beschikbaar te stellen voor de jongeren generatie straatfotografen te kunnen realiseren.

downloads
PDF Plannen Stichting Theo Niekus